De druppel - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van bijmaxima - WaarBenJij.nu De druppel - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van bijmaxima - WaarBenJij.nu

De druppel

Door: Kristine

Blijf op de hoogte en volg

31 Mei 2013 | Nederland, Eindhoven

Het begon allemaal van het weekend, toen een lusteloos gevoel me bekroop op zaterdagochtend: wat te doen? geen koffieuurtje vandaag. Het was weer weekend... de zwaarste dagen voor een deel van de ouderen hier: geen vrijwilligers, geen activiteiten en dus ook niet koffieleuten. Eigenlijk is het sinds dat punt alleen maar bergafwaarts gegaan met mij deze week. Waar ik me aan het begin van de week nog louter stoorde aan het geluid van een sneeuwruimer midden in de nacht: werd het geluid van vechtende (lees parende) vogels in de boom recht voor mijn kamer me later in de week al te veel. Bovendien liet de WiFi-verbinding van Vitalis me constant in de steek deze week, waardoor mijn tvkijkgedrag noodgedwongen een teleurstellend dieptepunt had moeten bereiken. Het was uitgebreid van Koffietijd en Omroep Max, naar het Studio 040 Nieuws, Four Weddings en Take me out. Het kon immers geen kwaad om me eens te gaan verdiepen in de stad, waar ik nog minstens een jaar moet gaan wonen (en toch stiekem al bijna zes jaar heb gewoond). Take me out & four weddings hadden daarentegen geen enkele verdiepende waarde ;).

Het moment was aangebroken waar iedereen zo gevreesd voor had: mijn emmer was overgelopen. De zwaartekracht die je constant tegenwerkt; het gebrek aan privacy, aanbellen nadat de deur al wordt opengezwierd; elke ochtend maar wachten totdat je op een totaal onverwachts moment gedoucht kan worden; niet je sokken uit kunnen doen als het te warm is (en niet kunnen voelen dat je linkervoet onderkoeld is vanwege slechte doorbloeding); en gedurende de hele dag getuige zijn van de logistieke hub van het verpleeghuis (laad en losplek recht onder mijn kamer). Als klap op de vuurpijl stond er donderdagochtend iets verdachts onder mijn raam opgesteld, dat niet veel weg had van een normale vrachtwagen. Waar ik het in het stadscentrum nog met een grote boog omheen zou hebben gelopen (toen ik nog kon lopen(sorry :p)), was nu geen ontkomen aan. Tijdens één van mijn goede daden om 09.00u sochtends (jonge heuppatienten-ervaringen delen via een Skype-achtig programma voor de bijscholing van het verpleegkundig personeel in het Radboud UMC), begon een draaiorgel het Brabantse volkslied te spelen (ik herhaal om 09.00u sochtends!?!). Ondanks mijn verwoedde poging de skypeverbinding te redden, schalde het geluid minstens zo hard door het enkelglas van mijn kamer. Echter zorgde dat wel voor een extra dementie tijdens mijn antwoord op de vraag van de verpleegkundigen in Nijmegen 'Hoe het nou eigenlijk was om als twintiger te revalideren in een verpleeghuis tussen al die ouderen?'

Om de ernst van mijn situatie te benadrukken heb ik de woordgrap expres laten staan in de vorige alinea (ik zal maar niet zeggen dat het me serieus twee minuten kostte, voordat ik weer op het goede woord was gekomen)). Dat kan a) komen doordat ik aan het conformeren ben aan mijn omgeving, wat bij mij bijzonder snel gaat, of b) door de hoeveelheid morfinebevattende medicijnen in mijn bloed. In ieder geval zorgde optie b) ervoor dat ik gisteravond serieus duizelig werd van alle lettertjes van mijn woordzoeker (al kan optie a) ook bij hebben gedragen aan de traagheid, waarin ik hem uiteindelijk heb opgelost). Het gaat namelijk momenteel ook niet zo soepel met mijn gezondheid. Hoewel het lekkere weer van deze week (lees elke dag toch minstens een uurtje zon) mij uitdaagde naar een steeds iets verder bankje buiten te hoppen, werd ik gister keihard teruggevloten. De app van de fysiotherapeute had aangegeven dat we maar liefst 470m buiten hadden afgelegd op krukken. Dat heb ik geweten ook. Ik had deze week al niet zo'n goede week, maar vandaag wilde het helemaal niet lukken. Maar ja niemand heeft gezegd dat de vierde keer opnieuw leren lopen minder zwaar zou zijn. Het stelt zowaar nog hogere eisen aan je geduld. Zeker omdat het nog minstens een aantal maanden gaat duren voordat ik ga weten of deze nieuwe heup mij gaat brengen tot het level waar ik zou willen komen (en dan hebben we het alleen nog maar over zelfstandig lopen).

Maar in ieder geval weet ik dat ik deze maanden niet alleen hoef door te maken. Het bezoek, al dan niet gewaarschuwd voor mijn volle emmer, bleef dapper langskomen; voor mij koken en mij in de rolstoel rondduwen (een lekkere high tea van het weekend en vandaag een heerlijk lange wandeling door de sportcampus met mijn oude hockeytrainingsveld deden mij wonderbaarlijk echt goed). Ook liet het verzorgend personeel geduldig mijn verzuchtingen over zich heenkomen. Ze waren dan ook helemaal niet verrast: ze hadden niet gedacht dat het maar liefst een hele maand zou duren, voordat ik gillend gek zou worden hier. Dus wie-o-wie durft mijn record hier te verbreken ;)?

  • 01 Juni 2013 - 12:14

    Lotte:

    Hee lieve Kris,

    Je bent zo'n doorzetter! Echt niet gek dat het je allemaal even teveel wordt. Het is inderdaad al bijzonder en knap dat je zo lang (volgens mij) overwegend opgewekt was. Helemaal niet erg als je een tijdje overal van baalt. Ik vind het superknap/dapper/goed dat je nu ook een blog schrijft over dat het wat minder goed gaat. Dat zou niet iedereen durven denk ik.
    Fijn dat er nog steeds bezoek komt om naar je te luisteren en je op te vrolijken! Hopelijk ga je je stap voor stap weer wat beter voelen!

    Dikke knuffel van Lotte


  • 03 Juni 2013 - 15:53

    Ellen:

    Haa lieve Kris!!

    Oooh tuurlijk dat je er flink van baalt!! Daar heb je ook alle recht op!! En het is ook goed om alle frustraties even flink te spuien!! Kom maar door meid, wij luisteren :D En inderdaad wat Lotte zegt, heel knap dat je zo over alles schrijft! De meeste mensen met al die vrolijke berichten op facebook zullen niet snel de mindere kant ervan laten zien...

    Zet hem op meid!

    Raar trouwens dat er in het weekend niet zo veel te doen is, je zou juist verwachten dat er dan veel bezoekers in Vitalis zijn.

    Om nog even opbeurend af te sluiten; ik zie een paar hele leuke foto's van jou in het zonnetje (little miss sunshine!) en van een heerlijke high tea!!

    Tot snel lieve Kris!! Laat maar weten waar we je zaterdag blij mee kunnen maken! (Ik kom zoveel bloemenleggings tegen in de winkels dat ik telkens de neiging heb om er één voor je mee te nemen. Kan je nog iets gebruiken?)

    Eeen heeeeeele dikke knuffel!!! Liefs!

  • 11 Juni 2013 - 10:51

    Yaar:

    Lieve Kris,
    Dit stukje heb ik gemist, wat zonde. Daarom nu extra veel liefde vanuit Grunnie: <3 Je bent een kanjer!!
    Veel kussen!!!

  • 14 Juni 2013 - 10:19

    Rieke:

    Sorry lieverd, ook ik heb dit bericht steeds laten liggen en voordat je het weet zijn we weer twee weken verder. Ja het is knokken op deze lange weg die je gaat maar we genieten en houden van deze supermooie meid (innerlijk en uiterlijk). De hightea met jullie was top! Xxxxx je moekie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 25 Feb. 2011
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 30775

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 April 2014

Aanleunwoning Strijp S

01 Mei 2013 - 16 Juni 2013

Verpleeghuis 't Lint

09 Maart 2011 - 24 April 2011

Residentie Park De Houtkamp

25 Februari 2011 - 09 Maart 2011

All-inclusive Resort MMC

24 April 2011 - 30 November -0001

Reintegratieoord Eindhoven

26 April 2014 - 30 November -0001

Pensionada Walhala

03 Juli 2015 - 30 November -0001

Subtropisch Den Haag aan zee

Landen bezocht: