My favourite things - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van bijmaxima - WaarBenJij.nu My favourite things - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van bijmaxima - WaarBenJij.nu

My favourite things

Door: Kristine

Blijf op de hoogte en volg

15 Mei 2013 | Nederland, Eindhoven

Je herstel, hét ideale moment om het Eurovision eens niet als achtergrond-gejengel voor je scriptie te gebruiken, maar met de volle aandacht te bekijken. Met sidekicks Lonneke en Carlijn gingen we er gisteravond eens echt voor zitten, nadat Lonneke in de dagbehandelingsruimte voor de dementen een heerlijk maal had gekookt (gelukkig dit keer geen ontsnapte oudere gespot, die een vorkje mee wilde prikken). Met onze professionele blik overtroffen wij ruimschoots het wat laffe commentaar van Jan en Daniel. Ondanks mijn curfew van 22.00u, stuude ik mijn sidekicks pas om 22.30u naar huis, in het pauzeprogramma zodat ze na een sprintfietstocht naar de andere kant van Eindhoven net op tijd zouden zijn voor de uitslag. De nachtverpleegkundige zag haar kans schoon om mij in mijn pyjama te heisen. Dit ging wat moeizaam, omdat we beiden aan de buis gekluisterd zaten te wachten op de uitslag. Helaas zijn ze bij het Songfestival minstens zo goed in het rekken van het moment suprême als bij de commerciële talentshows, dus moest ik uiteindelijk in mijn eentje de fles champagne open trekken (al denk ik dat mijn buurvrouw heeft meegenoten). Ik werd maar wat blij van de vreugde op tv, maar waarom eigenlijk? Zo bijzonder is het toch eigenlijk niet. Ik denk dat het dat onophoudelijke optimisme en geloof was, dat me wel aansprak. Commentaren als 'Dat is al een prestatie op zich, na 9 jaar de finale halen' vielen bij mij goed in smaak.

Zulk soort positivisme heb je namelijk wel nodig tijdens je herstelproces. Ik had het weekend helaas even een terugval gehad, waar ik aardig van geschrokken was. Maar ook dat hoort er bij (no one said it would be easy). Gelukkig hebben twee verhalen mij ondertussen alweer positiever gestemd. Nu eens ben je een uitzonderlijk geval, dan weer loop je tegen twee "gevallen" aan met de soortgelijke ervaringen en pijnklachten. Beiden zijn ze nog jong in de twintig en kind aan huis bij de afdeling orthopedie. Met veel dingen kunnen ze niet meer meedoen (wat heel moeilijk is als je "nog in de bloei van je leven staat"), maar genieten doen ze nog wel: van alles wat wél kan. Dat heeft mij wel geraakt, vooral de overeenkomsten in hobbels op de wegen (letterlijk en figuurlijk) en de continue onzekerheden, die het zo moeilijk maken om iets te plannen in de nabije of verre toekomst en je dromen na te jagen. Het moeilijkste lijkt soms wel eens het onbegrip van sommigen, die al dan niet hun best doen om je situatie te begrijpen. Dat inspireerde me om te beginnen aan een korte lijst van dingen van het dagelijks leven, die een gehandicapte/ manke/ mindervalide/ pechvogel/ hoe je me ook wilt noemen, enorm kan waarderen: my list of favourite things (beetje geinspireerd door de Linda haha). Op deze manier kan ik iedereen misschien een beetje inzicht geven in the struggles. Met Fraulein Maria, Gretl en Liesl op mijn netvlies begon ik neuriënd aan mijn lijstje:

My favourite things:
- Broeken met elastiek, beter nog leggings (alsof fashion zich aanpast;): broeken drukken nl. op je heup
- Automatische deuren: hoe krijg je ze anders in hemelsnaam open zonder balans en handen vrij?
- Hema.nl: voor al uw kaartjes, cadeautjes en andere onzin
- De bezorgservice van de apotheek
- De grijper (prikstok voor gedetineerden en plantsoenwerkers): voor alles wat niet terugstuitert, als je het op de grond laat vallen
- Ballerina's: zonder veters én zonder hak
- Keycords: kun je echt vanalles aan hangen
- Thermoskannen: voor elk kopje thee opstaan...
- Rugzakken: vallen niet van je schouder af als je op krukken loopt (leunen helaas wel op je heup/rug)
- Ultrabooks & Ipads: een gewone laptop is te zwaar
- Http:\\watchseries.eu: hét vermaak voor je ziekbed zonder dat je virussen downloadt (je laptop hoeft ook niet nog eens ziek te worden)
- ...

Echter kwamen er ook meteen een aantal dingen op voor mijn hate-lijst (oeh klinkt wel heel erg verbitterd, misschien moet ik het maar 'verbeter lijst' noemen), maar ik zal jullie deze besparen. Lijstjes in een blog zijn typisch zo'n teken van "niets interessanters om over te schrijven". Dit klopt niet (helemaal). Nog van één avontuur wil ik jullie niet onthouden... Gisteren heb ik geleerd dat je ook in een verzorgingshuis moet oppassen wat je draagt: mijn rode jurkje (netjes tot aan de knieen en met een dikke panty) leidde tot de nodige liefdesverklaringen en zelfs tot een heus opstootje tussen de ouderen (ik zal niet in details treden ;). Mannen blijven mannen (zelfs als ze ouder worden ;) en ze maken zich allemaal meer zorgen over mijn (toekomstige) liefdesleven, dan ik zelf haha. Ik denk dat ik het toch nog maar even houd bij mijn chille legging in het vervolg ;).

  • 15 Mei 2013 - 14:36

    Lotte:

    Hahaha Kris wat schrijf je toch leuke dingen! En wat fijn dat je twee mensen gevonden hebt die ongeveer in hetzelfde schuitje zitten. Het klinkt alsof je daar veel aan hebt!
    Die lijstjes mogen zeker in een blog hoor! :) Goed juist om te weten welke dingen handig of juist onhandig zijn als je net een nieuwe heup gekregen hebt!
    Dikke knuffel van mij! XXX

  • 15 Mei 2013 - 14:36

    Rachel:

    Ik wil meeeeeeer lijstjes!!!! :)

  • 15 Mei 2013 - 14:45

    Ellen:

    Eens met Lotte en Rachel!!! :D
    En die rode jurk staat je vast heel goed, maak ze maar lekker gek daar ;)

    Liefs XX

  • 15 Mei 2013 - 14:46

    Cindy:

    Maar nu ben ik benieuwd naar de details van het opstootje!!

  • 15 Mei 2013 - 14:50

    Anne:

    Lieve kris! Ik geniet van je verhalen zo tussen de medische artikelen door tijdens mijn wetenschap stage. Fijn om je te volgen in deze pittige tijd! Hou je taai! Je doet het goed en pas op met je rode jurkje!

  • 15 Mei 2013 - 14:50

    Rieke:

    Kris Kris Kris wat leuk, je zal niet de eerste student zijn die valt op een bijna bejaarde hoogleraar haha
    Ben blij dat je ook genoten hebt van het Songfestival, misschien omdat jij eens een keer met aandacht keek dat Anouk door is met haar Surinaamse vlag!
    Love you, xxxxx

  • 15 Mei 2013 - 19:10

    Dieke:

    Waarom staan de liefdesverklaringen niet op je favorietenlijstje?
    Verder ben ik ook nieuwsgierig naar je hate-list....soms gewoon lekker om dat ook te posten!
    Succes met je avonturen, tot snel xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 25 Feb. 2011
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 30755

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 April 2014

Aanleunwoning Strijp S

01 Mei 2013 - 16 Juni 2013

Verpleeghuis 't Lint

09 Maart 2011 - 24 April 2011

Residentie Park De Houtkamp

25 Februari 2011 - 09 Maart 2011

All-inclusive Resort MMC

24 April 2011 - 30 November -0001

Reintegratieoord Eindhoven

26 April 2014 - 30 November -0001

Pensionada Walhala

03 Juli 2015 - 30 November -0001

Subtropisch Den Haag aan zee

Landen bezocht: