Gehandicapten quotum - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van bijmaxima - WaarBenJij.nu Gehandicapten quotum - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van bijmaxima - WaarBenJij.nu

Gehandicapten quotum

Door: Kristine

Blijf op de hoogte en volg

07 November 2012 | Nederland, Eindhoven

Op BNR nieuwsradio (mijn grootste socius (= makker, metgezel)), in tijden van het ontbreken van een televisiekabel, of bezoek) werd de CEO van uitzendbedrijf USG People vanochtend geinterviewd over de zogenaamde quotum gehandicapten voor bedijven uit het nieuwe regeerakkoord.. Of dat nou eigenlijk zo’n goed idee is? ‘Jaaaa, er is nog hoop’ wilde ik bijna volmondig tegen mijn wereldontvangertje schreeuwen. Ik vind het in ieder geval een geruststelling dat het nieuwe kabinet er aandacht aan wil besteden: over de verplichte vorm ben ik er nog niet over uit. Eerder in het interview had baas XX al gezegd dat het niet gaat over de fysieke gesteldheid van een werknemer, maar over de kennis en ervaring. Ook daarbij voelde ik me weer aangesproken (ondanks dat het een antwoord was op de vraag of er kansen voor ouderen op de arbeidsmarkt waren).

In de roes van deze positieve uitspraken en de overwinnings speech van Obama vanmorgen bedacht ik me dat ik mijn kleine overwinning van gisteren nog moest vieren: Ik hoef toch geen meniscus operatie! Een ieder zou hiervoor een vreugdedansje doen, maar eigenlijk werd ik bijna een beetje boos op mijn nieuwe arts (hoop dat het niet in het hele leven om eerste indrukken gaat) (bovendien kan ik me voorstellen dat een vreugdedansje zonder dansje er een beetje gek uit zal hebben zien (al pas ik dan met die verschijning misschien nog beter in het gehandicapten quotum ;)). “Waarom ik dan toch geen operatie mocht krijgen?” Deze operatie was namelijk mijn rots in de branding na vijf maanden van creatief voorkomen van de meniscusopreatie met een gebroken heup, nadat een scheur in de meniscus was geconstateerd eind juni: fysiotherapie, rust houden, leren flipperen in het zwembad, prikken met onstekingsremmers etc.. Mijn vier andere artsen waren het er sinds twee weken dan ook allemaal over eens: het heeft allemaal niet gewerkt, de pijn is meer geworden, dus dan maar een meniscusoperatie! “Nou,” antwoordde de overdonderde, maar toch zelfverzekerde arts (of beter gezegd, de twee artsen), “Het probleem kan niet worden veroorzaakt door de scheur in je meniscus (die zit er wel, maar is verkeerd gestationeerd, waardoor die niet zoveel pijn doet (jeeh!); de pijn zit in je knieschijf, je heb namelijk last van...” En toen kwam er een mooie stroom van onuitspreekbare woorden. Eh.. waarom wilde ik nou altijd alles opschrijven in mijn notitieboekje (dit keer gesponsord door Accenture (lang leve de inhousedagen en business courses), ING had zijn taak erop zitten (ben net op tijd van het zinkende schip weg (voor de echte economen onder ons)). Als ik om herhaling zou vragen zou het blijken dat ik er toch niet zo slim was, als ik me voordeed (hoera, pas ik nog beter in het gangbare, maar onjuiste, kader van de invalide).

Echter kwam het erop neer, dat een kijkoperatie meer kapot zou maken, dan me lief is, omdat het probleem dan nog steeds niet opgelost zou worden en de knijschijf alleen nog maar meer beschadigd raakt. De oplossing volgens deze artsen ligt in... jawel, fysiotherapie en het intapen van mijn knieschijf. Al was het wel raar dat de fysiotherapie van de afgelopen maanden nog niet heeft ingeslagen voor mijn knie (mm.. ontdek ik hier een bepaalde trent > heup / knie herstel). Ik ben daarom ook doorverwezen naar de ziekenhuis-fysiotherapeut in het Radboud UMC. Echter in het kader van “Baat het niet, dan schaadt het niet” (nog zo’n populair spreekwoord binnen de gezondheidszorg), heb ik dit nieuws vanmorgen meteen met mijn eigen fysiotherapeut gedeeld en heeft zij gelijk enthousiast mijn knie ingetaped. Het gevolg is dat ik nu weer fijntjes word herinnerd aan waarom er wc-verhogers bestaan, ik sloffen i.p.v. sokken aan moet doen en waarom ik de ‘grijper’ nog steeds niet had weggedaan. De enige uitdaging is dat ik nu mijn manke been moet opvangen met, je raadt het al, mijn andere manke been (mijn immer-gebroken heup). Kortom het leven zit vol uitdagingen! De vraag is dan ook wat de langere termijn gevolgen zijn op mijn kapotte heup, of deze wel of niet vervangen zal moeten worden, en wat als de knie ook niet hersteld door deze wonder(baarlijk pijnlijke) tape en fysiotherapie...

Dus lieve mensen:

“De enige zekerheid in het leven is onzekerheid”

>> Kristine for president ! << *

* Met bijdrage van gastredactrice Dieke de Jong, aannemende dat het gehandicapten quotum ook geldt voor het witte huis.

  • 08 November 2012 - 11:36

    Ellen:

    Pfff jeetje Kris... wat kan ik hier nou opzeggen... "A change is gonna come?"... of "Forward"??

    Fijn om dmv je blog op de hoogte te blijven. Laat maar weten wanneer we weer kunnen skypen!!
    XXX

  • 08 November 2012 - 11:54

    Rieke :

    Lieve Kristine,
    Nou je hebt er echt wel zin, leuk dat je de blog weer gestart bent. Info delen met meerdere mensen tegelijk. Je kan inderdaad misschien later de politiek in om de zaak van de gehandicapten te bepleiten als ervaringsdeskundige. Wij hopen ieg dat je de boel positief kan afsluiten na de doorstane ellende tot zover.
    Houd je taai my dear, xxx je moeder

  • 08 November 2012 - 13:06

    Cindy:

    Krissss!!!
    Wat een naar gebeuren blijft het toch nog steeds....
    Maar schrijven kan je wel :), afgezien van de inhoud is het zeer vermakelijk!

    Hopelijk is er snel weer een moment te vinden dat we lekker kunnen chillen!

    Kusjes!

  • 08 November 2012 - 18:12

    Rachel:

    Tjeeeee! Mijn ogen vallen weer bijna uit mijn hoofd bij het lezen van deze misselijk(ver)makend verhaal! Het is toch niet meer te filmen!!!!
    Wel erg leuk idd om het op deze manier met ons te delen, scheelt je een hoop dubbele verhalen typen ja!
    Volgende week sta ik bij je op de stoep meis! Quality time! Big hug kanjer!

  • 08 November 2012 - 19:35

    Yara:

    'Yes we can!' bleek een erg succesvolle slogan! Als je voor president gaat stem ik sowieso op je, tot die tijd dromen we van alle veranderingen die we nog gaan maken.
    Je bent fantastisch!

  • 10 November 2012 - 09:54

    Anne:

    Lieve Kris! Het wordt tijd dat we je komen bezoeken! Ik pak straks mijn agenda erbij en bekijk die mail met alle data!

    Liefs Anne!

  • 10 November 2012 - 09:54

    Anne:

    Lieve Kris! Het wordt tijd dat we je komen bezoeken! Ik pak straks mijn agenda erbij en bekijk die mail met alle data!

    Liefs Anne!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 25 Feb. 2011
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 30783

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 April 2014

Aanleunwoning Strijp S

01 Mei 2013 - 16 Juni 2013

Verpleeghuis 't Lint

09 Maart 2011 - 24 April 2011

Residentie Park De Houtkamp

25 Februari 2011 - 09 Maart 2011

All-inclusive Resort MMC

24 April 2011 - 30 November -0001

Reintegratieoord Eindhoven

26 April 2014 - 30 November -0001

Pensionada Walhala

03 Juli 2015 - 30 November -0001

Subtropisch Den Haag aan zee

Landen bezocht: