Bak met wanhoop - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van bijmaxima - WaarBenJij.nu Bak met wanhoop - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van bijmaxima - WaarBenJij.nu

Bak met wanhoop

Door: Kristine

Blijf op de hoogte en volg

02 December 2012 | Nederland, Eindhoven

Je kent dat gevoel wel: met je handen in het deeg scrollend over je laptopscherm tot die allesomvattende zin van het recept: "Kneed met koele handen het deeg tot een samenhangende deegbal". Als je badend in het zweet weer opkijkt van je scherm zie je nog steeds je handen vol met plakkende keutels deeg boven een substantie dat meer weg heeft van de uiteenvallende Eurozone dan de Verenigde Staten.. Op zo'n moment probeer je jezelf moed in te praten om door te zetten, al is het alleen omdat je met geen mogelijkheid het deeg van je handen gaat krijgen zonder dat je trui, aanrecht en gezicht niet viest maakt, en je het een verstopping van de gootsteen niet waard vindt. Dus zet je door, met het gevolg dat je na 10 minuten opnieuw over je laptopscherm scrolt (inclusief muis die vastloopt door de opgedroogde deegklodders) op zoek naar die ene stap van het recept, die je vast en zeker moet hebben overgeslagen.

Maar helaas.. je kunt het recept nog zo vaak overlezen, die stap ga je niet vinden. Gewoonweg omdat je eigenlijk alles volgens het recept hebt gedaan. (Heb je al door waar ik naartoe wil? Misschien jij wel eerder dan ik. Ik bedenk deze brug namelijk ook ter plekke, want ik wilde gewoon erg graag mijn bakwanhoop-avonturen met jullie delen bij gebrek aan beter nieuws). Maar zo is het eigenlijk ook met ziek zijn of liever gezegd 'beter worden'. Het volgen van de stappen van het recept garandeert geen soepel proces. Wat echter wel helpt, is iemand die naast je staat en zegt dat je het deeg nog net iets harder moet kneden en je – op het moment dat je in tranen uit wil barsten (wie weet dat zout water nog voor wonderen kan zorgen) – een bemoedigend schouderklopje geeft en zegt dat ze de volste vertrouwen in je heeft (dankje Sas, voor de overheerlijke pizza!).

Zo’n iemand lijk ik nou gevonden te hebben voor mijn eigen bakprocess (starring me als het overheerlijke gebakje). Twee weken geleden ben ik samen met mijn privechauffeur Rachel (thanks!) afgereisd naar het Nijmeegse. Daar maakten we kennis met de ontzettende aardige Joanne, ziekenhuis-fysiotherapeute, weggestopt in de enorme kelders van het Radboud UMC. In deze kelders was duidelijk niet het anti-empathie-ziekenhuis-virus binnengedrongen, want deze mevrouw had een enorm inlevingsvermogen, waar ik stil van werd (ja ik > stil). Hoe goed zij luisterde en verder vroeg naar mijn verhaal had ik nog nooit meegemaakt (bij een zorgprofessional). Zij hechtte enorm veel waarde aan de onderlinge afhankelijkheid, die de problemen van mijn knie en heup hebben, en gaf ook aan dat mijn lichaam nu in een negatieve spiraal zit (kapotte heup > knie overbelast > heup herstelt niet >knie geen rust > knie herstelt niet > heup overbelast, tadáá:). Samen met mijn fysiotherapeut in Eindhoven – die overigens tot nu toe haar werk ook zeer goed gedaan heeft – gaat zij nu een behandelplan opstellen om mij gezamenlijk te behandelen. Ik kan namelijk niet elke week naar Nijmegen afreizen (De privéchauffeurs hebben ook een leven ;) en helaas kan ik dat fysiek niet aan). Het behandelplan moet het uitgangspunt hebben mijn looppatroon te verbeteren om in ieder geval de knie te ontlasten en de heup in een zo goed mogelijke staat te brengen voor de bijna onvermijdbare nieuwe heupoperatie. Echter bevestigde ook deze fysiotherapeute, dat ik een enorm uitzonderlijk geval ben (en dat terwijl ze enorm veel ervaring heeft met orthopedische patienten) (dus wanneer kan ik op de Unesco Wereld Erfgoed lijst (A)?). Het behandelplan kan zij dan ook niet 1-2-3 uit haar mouw schudden en de garantie dat dit recept precies zo zal uitpakken als de stappen zeggen, kan ze ook niet geven. Twee weken verder wacht ik nog steeds in spanning af op dit recept...

Gelukkig hoef ik me in de tussentijd niet te vervelen. Na het pizzadeeg volgden ook de bakpogingen van de pepernoten met sidekick Yara en de gevulde speculaas. Hoewel bij het laatste bakprobeersel de bemoedigende persoon geheel absent was, is het toch nog een lekker misbaksel geworden gister (zie foto). Dit stemt mij een stuk hoopvoller; mocht het wachten op een behandelplan vanuit Nijmegen tevergeefs zijn, kom ik er uiteindelijk zonder sidekick ook wel!

  • 03 December 2012 - 08:41

    Malou:

    Hoi Kris,
    Die (mis)baksels zien er anders heerlijk uit!!
    En krijg je binnekort het juiste recept voor jezelf.
    Ik hoop snel weer een keertje naar Eindhoven te kunnen afreizen.
    xxx

  • 03 December 2012 - 09:17

    Stéphanie Nagel:

    Je kan je eigen bakkerij wel beginnen meid! :p Ik zou in ieder geval vaste klant worden! ;) Krijg al helemaalhonger als ik die mega pepernoten zie!!!!! Wat n uitvinding :p!!! Ik hoop dat het plan van Joanne je verder kan helpen, fijn dat ze in ieder geval tot nu toe bevalt :D. Iedereen helpt je goed zo te horen, maar dat verdien je ook echt! Ik las ook in je fb bericht dat je bezig bent met afstuderen? Gaaf! Spreek je vnaaf my goldie! xxxxxxx

  • 03 December 2012 - 10:27

    Rieke:

    Je moeder kan beamen dat het misbaksel superlekker en van hoge kwaliteit was. Kristine vergeet te vermelden dat ze ook de benodigde amandelspijs zelf gebrouwen heeft. Ze is niet alleen slim maar ook zeer handig (door omstandigheden ontdekt ze haar verborgen talenten).
    We staan ieder keer versteld van de energie die je ondanks alles nog tentoonspreidt, je bent onverslaanbaar en onverwoestbaar en deze kwaliteiten zullen je erdoorheen slaan, let maar op het komt allemaal goed!
    Toi toi toi toi, xxx

  • 03 December 2012 - 13:12

    Rachel:

    Rieke, ik geef je heel erg gelijk! Jouw dochter heeft heel veel talenten en slaat zich overal doorheen! Ze is werkelijk fantastisch en geeft mij in mijn moeilijke tijden veel energie (ook al heb ik dat volgens mij nog nooit verteld...?)! Kris, je schrijft zo leuk en goed, wanneer breng je een boek uit...? Ik bestel hem vast!!!
    En wanneer heb je je privé chauffeur weer nodig? Ik ga graag met je naar super Joanne!
    Woensdag kom ik naar je toe en gaan we een super avond tegemoet! Kissss!

  • 07 December 2012 - 11:43

    Yara:

    Prachtig! Ook mooi dat je de wereldpolitiek in je stuk weet te betrekken :) Je bent fantastisch en het mooie is dat bij het pepernoten bakken degene was die tegen mij zei: nog even doorzetten, straks hebben we echt deeg! Op naar de volgende baksessie!

  • 17 December 2012 - 05:13

    Emma:

    Lieve Kris,
    Ik ben het helemaal eens met jouw moeder! Je bent zo'n doorzetter, met een lach op je gezicht die nooit lijkt te verdwijnen. Hou ons op te hoogte topper x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 25 Feb. 2011
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 30784

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 April 2014

Aanleunwoning Strijp S

01 Mei 2013 - 16 Juni 2013

Verpleeghuis 't Lint

09 Maart 2011 - 24 April 2011

Residentie Park De Houtkamp

25 Februari 2011 - 09 Maart 2011

All-inclusive Resort MMC

24 April 2011 - 30 November -0001

Reintegratieoord Eindhoven

26 April 2014 - 30 November -0001

Pensionada Walhala

03 Juli 2015 - 30 November -0001

Subtropisch Den Haag aan zee

Landen bezocht: